7. ÜNİTE: ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI

5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Ünitelerin Konu Özetleri
Cevapla
Kullanıcı avatarı
admin
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 385
Kayıt: 15 May 2019, 11:08
Konum: Kocaeli
İletişim:

7. ÜNİTE: ELEKTRİK DEVRE ELEMANLARI

Mesaj gönderen admin »

1. Devre Elemanlarını Sembollerle Gösterelim.

Pil, anahtar, ampul ve bağlantı kablolarıyla oluşturulan basit elektrik devrelerini çizmenin en pratik yolu devre elemanlarını sembollerle göstererek devre şemalarını çizmektir.

Devre elemanlarının sembol kullanılarak çizilmesinin yararları şunlardır:

• Pratik ve kolay oluşu nedeniyle zamandan tasarruf sağlar.
• Elektrikli araçlardaki çok sayıda elektrik devresinin çizimini kolaylaştırır.
• Devre elemanlarının sembollerle gösterimi her ülkede aynı anlamı taşır. Bu da ortak bilim dili oluşmasını sağlar. Bilimsel iletişimi kolaylaştırır.

2. Lamba Parlaklığını Değiştirebilir miyiz?

Pil, ampul, bağlantı kabloları ve devre anahtarı gibi araçlarla daha önceden düzenekler kurmuştunuz. Kurduğunuz düzeneklerde bu elemanları ne amaçla kullandınız? Yandaki fotoğrafta ampul, pil, bağlantı kablosu ve devre anahtarından oluşan bir düzenek görmektesiniz. Bu düzenekte,
a. Elektrik enerjisi üreten kaynak hangisidir?

b. Elektrik enerjisinin akabileceği kesintisiz bir yol var mıdır?

c. Elektrik enerjisinin kullanıldığı yer hangi elemandır?

ç. Elektrik enerjisinin kontrol edildiği yer hangisidir?

Bazı durumlarda ampulün daha fazla ışık vermesini tercih eder bazı durumlarda ise daha az ışık vermesini isteriz. Örneğin ders çalışırken ışığa duyduğumuz ihtiyaç, yatarken gece lambasındaki ışığa duyduğumuz ihtiyaçtan daha fazladır.

Bir devrede ampul parlaklığını değiştirmenin iki yolu vardır:
Birinci yol devredeki ampul sayısını artırmak ya da azaltmaktır. Diğer bir yol da pil sayısını değiştirmektir. Bir devrede ampul sayısı sabit kalmak şartıyla pil sayısı artarsa devredeki ampulün parlaklığı artar. Yani ampulün parlaklığı pil sayısına göre artar veya azalır. Pil sayısı sabit kalmak şartı ile ampul sayısı artarsa ampullerin parlaklığı azalır.
Yaptığınız etkinlikte ampul ve pil sayısını değiştirerek ampul parlaklığının değişimini gözlemlediniz. Ampul parlaklığı ile ilgili yaptığınız deneyde olduğu gibi herhangi bir konuda karar vermek, sonuca ulaşmak için bilim insanları tarafından deneyler yapılır. Deneyler yapılırken incelenecek konu ya da olayla ilgili değişkenler belirlenir. Bu değişkenlere bağımlı, bağımsız ve kontrol edilen değişkenler adı verilir. Şimdi bu değişkenleri tanıyalım.

Ampulün parlaklığını etkileyen değişkenler vardır.

Sayısını istediğiniz gibi değiştirdiğiniz değişkenlere bağımsız değişken denir. Yaptığınız etkinliğin 1. kısmında ampul sayısı değiştiği için bağımsız değişken ampul sayısıdır.

Sayısı değiştirilmeyen değişkenlere kontrol edilen değişken denir. Etkinliğinizin 1. kısmında pil sayısı değişmediğine göre kontrol edilen değişken, pil sayısıdır.

Gözlemlediğiniz değişkenlere bağımlı değişken denir. Etkinliğinizin 1. kısmında ampullerin parlaklığı ampul sayısına bağlı olduğu için bağımlı değişken, ampul parlaklığıdır.

Bir kaç soru çözelim.

1. Bir elektrik devresinde pil sayısı sabit tutulup ampul sayısı artırıldığında ampulün parlaklığı için söylenenlerden hangisi doğrudur?
A) Artar.
B) Azalır.
C) Söner.
D) Değişmez.

2.
Sıla: Devre çizimini kolaylaştırır.
Mert: Bilimsel iletişimde ortak dildir.
Umut: Devre daha iyi çalışır.

Yukarıdaki öğrencilerden hangileri devre elemanlarının sembolik gösterimlerinin
kullanılma nedenlerini belirtmiştir?

A) Sıla
B) Sıla ve Mert
C) Mert ve Umut
D) Sıla, Mert ve Umut

KONU KAZANIM KAVRAMA TESTİ ÇÖZMEK İÇİN > https://www.kavramaca.com/forum/viewtop ... =137&t=119


Cevapla

“5. Sınıf Fen Bilimleri Konu Özetleri” sayfasına dön